Radio Noordzee Internationaal tijdlijn

Uit Radiopedia
Versie door Vincent (overleg | bijdragen) op 27 okt 2012 om 09:50 (→‎6 september: naam aangepast)

Chronologische volgorde gebeurtenissen Radio Noordzee Internationaal.

1970

23 januari

  • Radio Noordzee Internationaal start met testuizendingen vanaf de MS Mebo II.

25 januari

  • Radio Noordzee Internationaal start met testuizendingen op de kortegolf (6205 kHz).

9 februari

  • Radio Noordzee Internationaal is te horen op de kortegolf met een testuizendingen op 6210 kHz.

25 februari

  • Start reguliere uitzendingen van Radio Noordzee Internationaal.

28 februari

  • Testuitzending van Radio Noordzee Internationaal op 186 meter.

1 maart

  • Eerste uitzending van de Radio Northsea Top 40, presentatie Roger Day.[1]

23 maart

  • De MS Mebo II van Radio Noordzee Internationaal verlaat de Nederlandse kust om voor anker te gaan voor de Britse kust

4 april

  • Radio Noordzee Internationaal verhuisd naar de 190 meter.

30 april

  • Radio Noordzee Internationaal test op 217 meter.

3 mei

  • Radio Noordzee Internationaal test op 244 meter en op FM

13 juni

  • Radio Noordzee Internationaal veranderd van naam en gaat verder als Radio Caroline.

10 juli

  • Eerste programma van David Gregory op Radio Noordzee Internationaal.

8 augustus

  • Radio Noordzee Internationaal test wederom op 217 meter.

29 augustus

  • Kees Manders en ir. Heerema proberen de Mebo II te enteren met een sleepboot. Deejay's zenden noodsignalen uit en vragen luisteraars de directie te informeren. Reden van de actie: Kees Manders was het niet eens met het gevoerde beleid en had nog geld te goed van Mebo Ltd.[2]

1 september

  • Radio Veronica gaat net als Radio Noordzee Internationaal 24 uur per dag uitzenden.[2]

8 september

  • Kees Manders krijgt van de de eigenaren van Radio Noordzee Internationaal de rekening voor geleden schade van de van de entering op 30 augustus 1970 van de Mebo II en het beslag op de Mebo I.[2]

22 september

  • De eerste uitzending van de World Service.[2]
  • De Scheveningen 18 komt langszij de Mebo II met aan boord Mario Welman uit Amsterdam. Hij doet een bod op het zendschip. Hij zegt te handelen uit naam van brouwerij Heineken.[2]

24 september

  • Alle deejay's van Radio Noordzee Internationaal nemen afscheid van de luiteraars. Een halve dag eerder hadden zij te horen gekregen dat ze zender haar uitzendingen zou staken. Edwin Bollier verklaarde aan de pers dat men het Radio Veronica niet moeilijk wilde maken. Het schip zou tesamen met de Mebo I aan een Afrikaanse staat worden verkocht.[2]

25 september

  • Een helicopter van de Nederlandse marine haalt een bemanningslid van de Mebo II van boord. Hij is gevallen op het dek en heeft een verwonding aan zijn linkerbeen.[2]
  • Het kabinet in Nederland ziet geen reden aanleiding om op te gaan treden tegen de zeezenders Veronica en Noordzee. Dit mede door het uit de lucht gaan van deze laatste.[2]
  • Kees Manders en ongeveer 1.000 fans wachten vergeefs in de haven van Rotterdam op het binnenlopen van de Mebo II.[2]
  • Kees Manders laat beslag leggen op de Mebo I wegens contractbreuk. Meister en Bollier spannen op hun beurt een kort geding aan tegen Manders vanwege onrechtmatig beslag.[2]

2 oktober

  • Omroepblad Televizier meldt dat Radio Noordzee Internationaal failliet zou zijn.[2]

10 november

  • Opnieuw is er beslag gelegd op de Mebo I, nu door deurwaarder Mink uit Den Haag op verzoek van van het Panameese bedrijf Overseas Shipping Company, in Nederland vertegenwoordig door Heerema Engineering Service in Den HaagIr. Heerema meldt dat hij nog een grote vordering heeft op Meister en Bollier.[2]

11 november

  • Meister en Bollier kondigen aan dat op 15 december 1970 de uitzendingen weer worden hervat. Kees Manders heeft 15.000 gulden ontvangen en en men hoop dat ir. Heerema het beslag op de Mebo I opheeft. Daarvoor moeten ze nog wel 550.000 gulden aan hem betalen.[2]

21 december

  • Het eerste officiële Radio Noordzee Internationaal boek, welke door het station en de laatste weken dat het nog uitzond werd aangeprezen, is nu klaar voor verzending. De prijs is 10 gulden.[2]

24 december

  • De eigenaren van de Mebo II kondigen aan dat tijdens de kerstdagen weer vanaf het schip zal worden uitgezonden als kerstcadeau voor de mensen in Europa en als een voorproefje voor de hervatting van de volledige uitzendingen op 15 januari 1971. Men verklaart voor twee jaar aan advertentiecontracten te hebben. Ook worden de namen van Joost den Draaijer en Jan van Veen genoemd als toekomstige deejay's.[2]

1971

3 januari

  • Radio Marina meldt dat het zendtijd heeft gekocht om via de zenders van de Mebo II uit te zenden.[2]

5 januari

  • Radio Veronica krijgt de Mebo II 'van Radio Noordzee Internationaal als onderpand voor een lening aan de eigenaar Mebo Ltd.[2]

7 januari

  • De Mebo II, met aan boord Erwin Meister, vaart van Zeebrugge naar Cadzand.[2]

19 januari

  • Vanaf de Mebo II starten de testuitzendingen op de 220 meter. Overdag met de naam Radio Noordzee, in de nacht uren als Radio Marina.[2]

23 januari

  • International Broadcasters Society brengt een Elpee uit met ondermeer opnamen van Radio Noordzee Internationaal.[2]

24 januari

  • Urs Emmenger van Radio Noordzee Internationaal maakt aan de pers bekend dat er 17 bemanningsleden aan boord van de Mebo II zijn die om de twee weken worden afgelost.[2]

9 februari

  • Muziekuitgeverij Les Editions Basart sluit een contract met Mebo Ltd voor de huur van zendtijd op de Mebo II. Jan van Veen en Joost den Draaijer zullen voor het station gaan werken. Men hoopt 20 februari te starten.[2]

14 februari

  • Na een afwezigheid van bijna 5 maanden keert de Mebo II terug voor de Nederlandse kust en start met testuizendingen op de 200 meter.[2]

16 februari

  • Naar aanleiding van uitspraak van Joost den Draaijer dat Radio Noordzee Internationaal deejay's nodig heeft zijn er veel reacties binnengekomen.[2]
  • Radio Veronica kondigt aan dat zij een kort geding zullen aanspannen tegen Mebo Ltd. Volgens Bull Verweij, direkteur van Radio Veronica, is de Mebo II op geweldadige wijze aan Veronica onttrokken. De kaptein van de Mebo II, E.G. Omnes, werd met een smoes van boord gelokt.[2]

20 februari

  • De start van de eerste officiële uitzendingen van de Nederlandse en Engelse uitzending van Radio Noordzee Internationaal. Jan van Veen en Joost den Draaijer zijn voor het eerste te horen op de zender.[2]

25 februari

  • De Urkers kotter Linda wordt door de gemeentelijke havendienst van Scheveningen weggesleept wegens het niet betalen van liggelden. De Kotter werd door Radio Noordzee Internationaal gebruikt voor de bevoorrading van de Mebo II.[2]

2 maart

  • Brand aan boord van de Mebo II. De generator voor de voeding van de middengolfzender is niet meer te gebruiken.[2]

8 maart

  • Radio Veronica vraag de Rotterdamse rechtbank om de eigenaren van de Mebo II het bevel te geven het schip de Rotterdamse haven binnen te varen of Veronica te machtigen die te doen. Dit in verband met de nog niet terugbetaalde lening.[2]

9 maart

  • Radio Noordzee Internationaal maakt bekend dat het, voor zover bekend, uitgesloten is dat de zender storing oplevert voor de scheepvaart.[2]

15 maart

  • kaptein E.G. Omnes heeft bij de officier van justitie in Amsterdam, Hartsuiker, een klacht ingediend wegens zeeroof door Edwin Bollier. De klacht is in onderzoek genomen.[2]

17 maart

  • Joost den Draaijer stopt definitief bij de VPRO omdat dit niet meer is te combineren met zijn werk voor Radio Noordzee Internationaal. [2]

25 maart

  • Radio Veronica verliest het kort geding tegen Radio Noordzee Internationaal. Mebo Ltd kon bewijzen dat het door hun geleende geld was terugbetaald.[2]

30 maart

4 april

  • Radio Noordzee Internationaal start overdag met Nederlandstalige nieuwuitzendingen.[2]

18 april

  • Radio Noordzee Internationaal start met een drive-in-show. Eerste optreden is in zaal De Kracht in Zandvoort met Jan van Veen en Tony Allen. Entree is 5 gulden.[2]

1 mei

  • Het Japanse merk Toshiba start een grote reclamecampagne op Radio Noordzee Internationaal.[2]

15 mei

  • De Telegraaf meldt dat het goed gaat met Radio Noordzee Internationaal. De zender heeft meer luisteraars dan Radio Veronica.[2]
  • Bomaanslag op de Mebo II door drie duikers, naar later blijkt ingehuurd door Radio Veronica. Radio Noordzee Internationaal gaat uit de lucht.[2]

17 mei

  • Radio Noordzee Internationaal is terug in de lucht na de bomaanslag.[2]

27 mei

  • De medewerkers van Radio Veronica distanciëren zich van de bomaanslag op de Mebo II.[2]

29 mei

  • Het hoofd van de reclameafdeling van Radio Noordzee Internationaal, T. Meyer, meldt dat het station sinds de bomaanslag meer reclameopdrachten heeft ontvangen.[2]

1 juni

5 juni

  • Bij de Nederlandse regering zijn klachten binnengekomen uit Australie wegens storing van de kortegolfzenders van Radio Noordzee Internationaal.[2]

6 juni

  • Nieuwe Radio Noordzee Internationaal QS kaarten zijn verkrijgbaar via het postadres van A.J. Beirens,Postbus 1195, B 1000 Brussel, België.[2]

9 juni

  • De directie van Radio Noordzee Internationaal heeft een luisteronderzoek laten uitvoeren door het Nederlands Centrum voor Marketing Analyses in Amsterdam. Volgens dit onderzoek luisteren bijna 4 miljoen mensen naar de zender.[2]

1 juli

  • De Nederlandse regering dient de anti-piraten wet in.[2]

23 juli

12 augustus

  • Joost den Draaijer gaat Radio Noordzee Internationaal verlaten. Hij heeft het te druk met zijn productiemaatschappij Red BUllet.[2]

18 augustus

23 augustus

  • Er wordt een reserve middengolfzender aan boord van de MS Mebo II gebracht. Het is de oude 10 kW zender afkomstig van Capital Radio.

27 augustus

6 september

  • In het proces van de bomaanslag op de MS Mebo II wordt 1 jaar onvoorwaardelijk geëist tegen de duikers en de Radio Veronica medewerkers Nobert Jürgens en Bull Verweij.[2]

12 september

  • Andy Archer verklaart dat Radio Noordzee Internationaal wordt gebruikt voor spionage door het oostblok. Later trekt hij deze verklaring weer in.[2]

21 september

  • Het voormalige bevoorradingsschip Offshore I wordt weer in gebruik genomen voor de bevoorrading van Radio Noordzee Internationaal. De naam is veranderd in Trip Tender.[2]

27 september

  • Door het slechte weer kan de MS Mebo II niet worden bevoorraad. Aan boord is er een tekort aan eten.[2]

3 oktober

20 november

  • De kantonrechter in Haarlem bepaald dat Kees Manders geen recht heeft op een schadevergoeding van Radio Noordzee Internationaal. Hij had deze geëist naar aanleiding van zijn directeursfunctie in 1970. Door deze uitspraak wordt ook het beslag op de Mebo I opgeheven.[2]

21 november

22 november

  • De MS Mebo II slaat van haar ankers en de uitzendingen en Radio Noordzee Internationaal is hierdoor ruim acht uur uit de lucht. De sleepboten Smitsbank en Thames brengent het schip weer terug naar haar ankerplaats. Leo van der Goot en Paul May geven een verslag van de gebeurtenissen eerder die dag.[2]

5 december

  • De hele dag staan de uitzendingen van Radio Noordzee Internationaal in het teken van Sinterklaas. Het programma is opgenomen in de Amersfoortse Schoolvereniging en diverse Nederlandse artiesten werken er aan mee, onder andere André van Duin. Aan de lusiteraars worden cadeautjes weggegeven.[2]

14 december

1972

22 oktober

  • Henny Spijkers presenteert zijn eerste programma op Radio Noordzee Internationaal van 09:00 tot 11:00 uur.

24 oktober

  • John de Mol schrapt de Engelstalige uitzending van Radio Noordzee Internationaal.

3 november

  • De eigenaren van Radio Noordzee International, Erwin Meister en Edwin Bollier, draaien de beslissing om te stoppen met de Engelstalige uitzendingen te schrappen terug. Vanaf 20:00 uur zijn er weer Engelstalige uitzendingen.

3 november

  • Daffy Don Allen presenteert zijn eerste programma voor Radio Noordzee International.

1974

31 augustus

  • Radio Noordzee Internationaal stop om 20:00 uur met uitzenden.

Referenties

  1. http://www.hitnoteringen.nl/?page_id=231 Eerste Top 40 met Roger Day
  2. a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z aa ab ac ad ae af ag ah ai aj ak al am an ao ap aq ar as at au av aw ax ay az ba bb bc bd be bf bg bh bi bj Freewave Magazine, Freewave, 19 maart 1979 
  3. http://www.hitnoteringen.nl/?page_id=183 Eerste Treiterschijf