Heusweiler (zendlocatie)

Uit Radiopedia
Versie door MeerderBot (overleg | bijdragen) op 1 apr 2013 om 17:16 (Robot: bronfix)
Zendlocatie Heusweiler
Zendlocatie langs autobahn A8
Het net over de autobahn A8

De zendlocatie Heusweiler herbergt de middengolfzenders van de Saarländischer Rundfunk.

Geschiedenis

De zendlocatie werd op 23 december 1935 in gebruikt genomen. De antenne bestond uit een 35 meter grote T-antenne die op een 31 meter hoge houten mast hing. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, op 17 maart 1945, werd de zendlocatie vernietigd.

Op 19 juni 1946 werd de zendlocatie Heusweiler weer in gebruik genomen, wederom met een T-antenne op een houten mast. In het zelfde werd werd deze mast vervangen door een 50 meter hoge stalen mast. Deze mast bestaat nog steeds en wordt gebruikt als een backup antenne. In 1948 werd een 120 meter hoge, stalen mast in gebruikt genoen. In de volgende periode, werd het vermogen van de zender continu opgevoerd.

In 1965 werd er een tweede zendmast van 120 meter gebouwd. In 1973 werd het vermogen opgevoerd tot 1.200 kW overdag en 600 kW in de nacht.[1] De zendlocatie Heusweiler was in die tijd Heusweiler de meest krachtige middengolf zender in Duitsland. Van 1973 tot 1994 is het station werd gebruikt voor de uitzendingen van het Programma van Europawelle Saar van de Saarländischer Rundfunk. Er werd uitgezonden op een frequentie van 1421 kHz (vanaf 23 november 1978 op 1422 kHz).

Vanaf 1994 wordt vanaf deze locatie het programma van de Deutschlandfunkuitgezonden met een vermogen van 600 kW. Sinds de inbedrijfstelling van de 400 kW zender in februari 2008 wordt er uitgezonden met 400 kW. De zender is gereed voor DRM-gebruik.

De Saarländischer Rundfunk heeft in het najaar van 2005 in Heusweiler een tweede middengolfzender in gebruik genomen met een frequentie van 1179 kHz. Het vermogen van deze zender is van 10 kW en zond eerst overdag uit. Vanaf 2 November 2009 is de zender 24 uur per dag in gebruik.[2]

Bijzonderheden

Toen de zender in bedrijf gesteld werd bleek dat er op korte afstand van de antennes op de Autobahn A8 een stralingsniveau was dat veel hoger was dan toegestaan. Bovendien kwamen er in toenemende mate auto's met pech te staan. De electronica van die auto's raakte volledig defect door de hoge zendenergie.[bron?] Daarom heeft men over dit stuk snelweg een metalen net gespannen dat als een soort kooi van Faraday moet zorgen voor minder storingen en een acceptabel stralingsniveau.

Zie ook

Externe links

Referenties