3FM Mega Top 50
Omroep | TROS |
---|---|
Radiostation | 3FM |
Periode | 1993 tot heden |
Eerste uitzending | 3 mei 1993 |
Presentator(en) | Bart Arens |
De 3FM Mega Top 50 is een radioprogramma rondom de hitlijst Mega Top 50. Die lijst kan gezien worden als de directe tegenhanger van de Nederlandse Top 40.
Geschiedenis
De Mega Top 50 startte in 1993 als voortzetting van de Nationale Top 100. In eerste instantie was het onderdeel van de programma's van Carola Hamer (VARA) en de Magic Friends (NCRV) op vrijdagmiddag en vanaf januari 1994 nam Gijs Staverman namens de VOO de presentatie van de lijst op zich, ditmaal niet alleen op de radio maar ook op tv. De VOO wilde in februari 1993 de lijst al gaan uitzenden op Radio 3, maar was gebonden aan een contract met de Stichting Nederlandse Top 40 waarin stond dat zij de Nederlandse Top 40 moest blijven uitzenden tot en met december 1993. Nadat Veronica op 1 september 1995 commercieel ging, kwam de lijst bij de TROS terecht. Daniël Dekker presenteerde de hitparade vanaf 1995 nog een korte tijd met Thorvald de Geus, daarna met Edwin Diergaarde. Vanaf 3 mei 2003 werd de lijst voor 3FM verkort tot de Mega Top 50. Deze lijst bevatte tot 1 mei 2004 dezelfde noteringen als de bovenste 50 van de Mega Top 100. In mei 2004 werden er airplaygegevens toegevoegd aan de bestaande Mega Top 50, waardoor de 3FM Mega Top 50 ontstond. De Single Top 100, die gewoon bleef bestaan als verkooplijst, is sindsdien de voortzetting van de oude Mega Top 50 en de Single Top 100.
Uitzending en presentatie
In het verleden waren Daniël Dekker en Corné Klijn de presentatoren van de hitlijst. De 3FM Mega Top 50 wordt op zaterdagmiddag uitgezonden door de TROS op 3FM en gepresenteerd door Bart Arens.
Samenstelling
Tussen 1 mei 2004 en 1 juli 2010 werd de 3FM Mega Top 50 samengesteld door GfK Dutch Charts op basis van airplaygegevens (3FM en MTV), fysieke singleverkopen en vanaf 7 mei 2005 ook legale downloads. Sinds 1 juli 2010 is de samenstelling van de Mega Top 50 in handen van SoundAware. Voor de lijst wordt de digitale verkoop en de airplay van verschillende radio- en televisiestations meegenomen.