MV Mi Amigo: verschil tussen versies
(→Olga) |
(→Olga) |
||
Regel 7: | Regel 7: | ||
=== Olga === | === Olga === | ||
In 1928 werd ze versterkt en werd een viercilindermotor geïnstalleerd. Het gewicht nam toe tot 159 BRT. Een van haar houten masten werd vervangen door een stalen mast. Olga had Hamburg als haven van registratie. | In 1928 werd ze versterkt en werd een viercilindermotor geïnstalleerd. Het gewicht nam toe tot 159 BRT. Een van haar houten masten werd vervangen door een stalen mast. Olga had Hamburg als haven van registratie. | ||
In 1936 werd Olga verlengd en een nieuwe Klockner-Humboldt dieselmotor gemonteerd (zes cilinders van 8 11/16 inch (22 cm) diameter bij 14 3/16 inch (36 cm) slag) (82.1L of 5.011 kubieke inch ), en de lengte van de boot werd verhoogd tot 33,91 meter door een nieuw middengedeelte toe te voegen. | |||
In 1936 werd Olga verlengd en een nieuwe Klockner-Humboldt dieselmotor gemonteerd (zes cilinders van 8 11/16 inch (22 cm) diameter bij 14 3/16 inch (36 cm) slag) (82.1L of 5.011 kubieke inch ), en de lengte van de boot werd verhoogd tot 33,91 meter door een nieuw middengedeelte toe te voegen. | |||
Op 5 juni 1941 werd Olga gevorderd door de Kriegsmarine en diende als hulpschip op basis van Putlos.<br> | Op 5 juni 1941 werd Olga gevorderd door de Kriegsmarine en diende als hulpschip op basis van Putlos.<br> | ||
Op 18 november 1943 werd Olga ontmanteld en teruggebracht naar haar eigenaar. Toen Heinrich Koppelmann was overleden, ging het eigendom over op zijn weduwe. In 1951 werd Olga opnieuw verlengd. | Op 18 november 1943 werd Olga ontmanteld en teruggebracht naar haar eigenaar. Toen Heinrich Koppelmann was overleden, ging het eigendom over op zijn weduwe. In 1951 werd Olga opnieuw verlengd. | ||
Ze werd in 1959 verkocht, haar nieuwe eigenaars waren van plan haar in een drijvend radiostation te veranderen. Het werk werd uitgevoerd door Norderwerft, Hamburg. Olga arriveerde op 31 mei 1960 op de scheepswerf. Haar bagageruimte van 271 m<sup>3</sup> werd verbouwd tot studio's. Oorspronkelijk was het de bedoeling om twee 38 meter hoge radiomasten te installeren, maar er wer er uiteindelijk maar één geïnstalleerd. Het schip werd rond deze tijd omgedoopt tot Bon Jour en ze werd omgevlagd naar Nicaragua. | Ze werd in 1959 verkocht, haar nieuwe eigenaars waren van plan haar in een drijvend radiostation te veranderen. Het werk werd uitgevoerd door Norderwerft, Hamburg. Olga arriveerde op 31 mei 1960 op de scheepswerf. Haar bagageruimte van 271 m<sup>3</sup> werd verbouwd tot studio's. Oorspronkelijk was het de bedoeling om twee 38 meter hoge radiomasten te installeren, maar er wer er uiteindelijk maar één geïnstalleerd. Het schip werd rond deze tijd omgedoopt tot Bon Jour en ze werd omgevlagd naar Nicaragua. | ||
Versie van 19 jan 2019 22:44
De MV Mi Amigo (Spaans: Mijn Vriend) was van origine een vrachtschip, dat later internationaal bekend werd als zeezender.
Historie
Margarethe
Het schip werd gebouwd als een driemaster schoener door Deutsche Werke Kiel in 1921. De SS Margarethe, zoals het schip werd genoemd, was 29,46 meter lang, 7,04 meter breed en had een diepte 2,87 meter. Het totale gewicht was op dat moment 129 ton. Ernst Simon AG was de eerste eigenaar en voer er mee langs verschillende Baltische havens met stukgoed. In 1927 werd zij verkocht aan Heinrich Koppelmann die het schip hernoemde en de naam gaf van zijn vrouw: Olga.
Olga
In 1928 werd ze versterkt en werd een viercilindermotor geïnstalleerd. Het gewicht nam toe tot 159 BRT. Een van haar houten masten werd vervangen door een stalen mast. Olga had Hamburg als haven van registratie.
In 1936 werd Olga verlengd en een nieuwe Klockner-Humboldt dieselmotor gemonteerd (zes cilinders van 8 11/16 inch (22 cm) diameter bij 14 3/16 inch (36 cm) slag) (82.1L of 5.011 kubieke inch ), en de lengte van de boot werd verhoogd tot 33,91 meter door een nieuw middengedeelte toe te voegen.
Op 5 juni 1941 werd Olga gevorderd door de Kriegsmarine en diende als hulpschip op basis van Putlos.
Op 18 november 1943 werd Olga ontmanteld en teruggebracht naar haar eigenaar. Toen Heinrich Koppelmann was overleden, ging het eigendom over op zijn weduwe. In 1951 werd Olga opnieuw verlengd.
Ze werd in 1959 verkocht, haar nieuwe eigenaars waren van plan haar in een drijvend radiostation te veranderen. Het werk werd uitgevoerd door Norderwerft, Hamburg. Olga arriveerde op 31 mei 1960 op de scheepswerf. Haar bagageruimte van 271 m3 werd verbouwd tot studio's. Oorspronkelijk was het de bedoeling om twee 38 meter hoge radiomasten te installeren, maar er wer er uiteindelijk maar één geïnstalleerd. Het schip werd rond deze tijd omgedoopt tot Bon Jour en ze werd omgevlagd naar Nicaragua.
Bon Jour
Magda Maria
Mi Amigo
Omroepgeschiedenis
De volgende radiostations hebben uitgezonden vanaf het schip. Korte periodes van onderbreking vanwege technische problemen en strandingen zijn genegeerd. Het binnengaan, verslepen en aanleggen in havens zijn niet verwerkt in onderstaande tabel.
Radiostation | Van | Tot |
---|---|---|
Radio Nord | 8 maart 1961 | 30 juni 1962 |
Radio Atlanta | 9 mei 1964 | 2 juli 1964 |
Radio Caroline | 3 juli 1964 | 3 maart 1968 |
Radio 199 | 18 december 1972 | 21 december 1972 |
Radio Caroline | 22 december 1972 | 30 december 1972 |
Radio Caroline | 2 januari 1973 | 14 juli 1973 |
Radio Veronica | 11 april 1973 | 20 april 1973 |
Radio Atlantis | 15 juli 1973 | 18 oktober 1973 |
Radio Seagull | 24 juli 1973 | 18 oktober 1973 |
Radio Mi Amigo | 28 december 1973 | 20 oktober 1978 |
Radio Seagull | 7 januari 1974 | 22 february 1974 |
Radio Caroline | 23 februari 1974 | 20 oktober 1978 |
Radio Caroline | 15 april 1979 | 19 maart 1980 |