MV Mi Amigo: verschil tussen versies

Uit Radiopedia
Regel 22: Regel 22:
De reparaties werden voltooid op 4 februari 1961 en het schip voer naar Ornö, Zweden, waar zij op 6 februari 1961 aankwam. Op die dag kwam er een storm opzetten en werd er een luide knal uit de mast gehoord. De noodzakelijk reparatie aan de isolatoren in de mast werden de volgende dag op de Finnboda-scheepswerf uitgevoerd. Op 21 februari 1961 voer de Bon Jour naar haar ankerplaats en begon het uit te zenden als [[Radio Nord]]. Na enkele dagen moest de Bon Jour terugkeren naar Finnboda voor verdere reparatiewerkzaamheden. Op 1 maart 1961 keerde zij terug op haar ankerplaats.  
De reparaties werden voltooid op 4 februari 1961 en het schip voer naar Ornö, Zweden, waar zij op 6 februari 1961 aankwam. Op die dag kwam er een storm opzetten en werd er een luide knal uit de mast gehoord. De noodzakelijk reparatie aan de isolatoren in de mast werden de volgende dag op de Finnboda-scheepswerf uitgevoerd. Op 21 februari 1961 voer de Bon Jour naar haar ankerplaats en begon het uit te zenden als [[Radio Nord]]. Na enkele dagen moest de Bon Jour terugkeren naar Finnboda voor verdere reparatiewerkzaamheden. Op 1 maart 1961 keerde zij terug op haar ankerplaats.  


Op 2 maart 1961 keurde de Zweedse regering een wet goed die de confiscatie mogelijk maakt van uitzendapparatuur van elk schip dat zich in Zweedse wateren bevind. Vervolgens werd er druk uitgeoefend op de Nicaraguaanse regering om de registratie van het schip in te trekken. Op 8 maart 1961 werd er vanaf de Bon Jour begonnen met uitzenden als Radio Nord. Dit vond plaats vanuit internationale wateren voor de kust van Stockholm. De programma's van Radio Nord werden meestal vooraf aan land opgenomen. De bevoorrading vond plaats vanuit de Zweedse kustplaats Nynäshamn.
Op 2 maart 1961 keurde de Zweedse regering een wet goed die de confiscatie mogelijk maakte van uitzendapparatuur van elk schip dat zich in Zweedse wateren bevind. Vervolgens werd er druk uitgeoefend op de Nicaraguaanse regering om de registratie van het schip in te trekken. Op 8 maart 1961 werd er vanaf de Bon Jour begonnen met uitzenden als Radio Nord. Dit vond plaats vanuit internationale wateren voor de kust van Stockholm. De programma's van Radio Nord werden meestal vooraf aan land opgenomen. De bevoorrading vond plaats vanuit de Zweedse kustplaats Nynäshamn.


=== Magda Maria ===
=== Magda Maria ===

Versie van 27 jan 2019 20:32

MV Mi Amigo in de jaren 70.

De MV Mi Amigo (Spaans: Mijn Vriend) was van origine een vrachtschip, dat later internationaal bekend werd als zeezender.

Historie

Margarethe

Het schip werd gebouwd als een driemaster schoener door Deutsche Werke Kiel in 1921. De SS Margarethe, zoals het schip werd genoemd, was 29,46 meter lang, 7,04 meter breed en had een diepte 2,87 meter. Het totale gewicht was op dat moment 129 ton. Ernst Simon AG was de eerste eigenaar en voer er mee langs verschillende Baltische havens met stukgoed. In 1927 werd zij verkocht aan Heinrich Koppelmann die het schip hernoemde en de naam gaf van zijn vrouw: Olga.

Olga

In 1928 werd ze versterkt en werd een viercilindermotor geïnstalleerd. Het gewicht nam toe tot 159 BRT. Een van haar houten masten werd vervangen door een stalen mast. Olga had Hamburg als haven van registratie.

In 1936 werd Olga verlengd en een nieuwe Klockner-Humboldt dieselmotor gemonteerd (zes cilinders van 8 11/16 inch (22 cm) diameter bij 14 3/16 inch (36 cm) slag) (82.1L of 5.011 kubieke inch ), en de lengte van de boot werd verhoogd tot 33,91 meter door een nieuw middengedeelte toe te voegen.

Op 5 juni 1941 werd Olga gevorderd door de Kriegsmarine en diende als hulpschip op basis van Putlos. Op 18 november 1943 werd Olga ontmanteld en teruggebracht naar haar eigenaar. Toen Heinrich Koppelmann was overleden, ging het eigendom over op zijn weduwe. In 1951 werd Olga opnieuw verlengd.

Ze werd in 1959 verkocht. Haar nieuwe eigenaars waren van plan haar in een drijvend radiostation te veranderen. Het werk werd uitgevoerd door Norderwerft, Hamburg. Olga arriveerde op 31 mei 1960 op de scheepswerf. Haar bagageruimte van 271 m3 werd verbouwd tot studio's. Oorspronkelijk was het de bedoeling om twee 38 meter hoge radiomasten te installeren, maar er werd er uiteindelijk maar één geplaatst. Het schip werd rond deze tijd omgedoopt tot Bon Jour en ze werd omgevlagd naar Nicaragua.

Bon Jour

Op 10 augustus 1960 ontving Norderwerft een brief met de mededeling dat het illegaal was om een radiostation te installeren, repareren of bedienen zonder toestemming van de regering op grond van een wet die in 1930 was aangenomen. De Bon Jour werd vervolgens naar Langelinie in Denemarken gevaren waar de mast werd geïnstalleerd, evenals twee 10 kW-zender gemaakt door Continental Electronics, Dallas, Texas. De zenders zijn vanuit de Verenigde Staten ingevlogen als onderdelen en geassembleerd in Kopenhagen.

Op 20 december 1960 vertrok de Bon Jour vanuit Kopenhagen richting Stockholm, Zweden. Tijdens deze reis raakte een deel van de mast los en wordt het schip verankerd bij Gotska Sandön waar de mast werd gerepareerd. Op 23 december kwam het schip in een storm terecht. Een vissersvaartuig vond haar de volgende dag en op 25 december 1960 verliet de bemanning Bon Jour omdat ze vreesden dat de mast zou instorten. Ze werden per loodsboot naar Sandhamn gebracht. Op 26 december 1960 bracht de bergingssleepboot Neptune de bemanning terug naar Bon Jour. De volgende dag sleepte de Neptunus de Bon Jour naar Sandhamn. Er werd gesuggereerd dat het schip naar Lidingö moest worden gebracht voor reparaties, maar bij aankomst werd ontdekt dat de scheepswerf aldaar zes maanden eerder was gesloten. Reparaties werden daarom uitgevoerd door de Crichton-Vulcan scheepswerf, Turku, Finland. Het werk moest op zee worden uitgevoerd, aangezien de Finse overheid druk uitoefende op de werf om de klus niet uit te voeren.

De reparaties werden voltooid op 4 februari 1961 en het schip voer naar Ornö, Zweden, waar zij op 6 februari 1961 aankwam. Op die dag kwam er een storm opzetten en werd er een luide knal uit de mast gehoord. De noodzakelijk reparatie aan de isolatoren in de mast werden de volgende dag op de Finnboda-scheepswerf uitgevoerd. Op 21 februari 1961 voer de Bon Jour naar haar ankerplaats en begon het uit te zenden als Radio Nord. Na enkele dagen moest de Bon Jour terugkeren naar Finnboda voor verdere reparatiewerkzaamheden. Op 1 maart 1961 keerde zij terug op haar ankerplaats.

Op 2 maart 1961 keurde de Zweedse regering een wet goed die de confiscatie mogelijk maakte van uitzendapparatuur van elk schip dat zich in Zweedse wateren bevind. Vervolgens werd er druk uitgeoefend op de Nicaraguaanse regering om de registratie van het schip in te trekken. Op 8 maart 1961 werd er vanaf de Bon Jour begonnen met uitzenden als Radio Nord. Dit vond plaats vanuit internationale wateren voor de kust van Stockholm. De programma's van Radio Nord werden meestal vooraf aan land opgenomen. De bevoorrading vond plaats vanuit de Zweedse kustplaats Nynäshamn.

Magda Maria

Mi Amigo

Omroepgeschiedenis

De volgende radiostations hebben uitgezonden vanaf het schip. Korte periodes van onderbreking vanwege technische problemen en strandingen zijn genegeerd. Het binnengaan, verslepen en aanleggen in havens zijn niet verwerkt in onderstaande tabel.

Radiostation Van Tot
Radio Nord 8 maart 1961 30 juni 1962
Radio Atlanta 9 mei 1964 2 juli 1964
Radio Caroline 3 juli 1964 3 maart 1968
Radio 199 18 december 1972 21 december 1972
Radio Caroline 22 december 1972 30 december 1972
Radio Caroline 2 januari 1973 14 juli 1973
Radio Veronica 11 april 1973 20 april 1973
Radio Atlantis 15 juli 1973 18 oktober 1973
Radio Seagull 24 juli 1973 18 oktober 1973
Radio Mi Amigo 28 december 1973 20 oktober 1978
Radio Seagull 7 januari 1974 22 februari 1974
Radio Caroline 23 februari 1974 20 oktober 1978
Radio Caroline 15 april 1979 19 maart 1980

Referenties

The Broadcasting Fleet

Dit artikel is een beginnetje. Radiopedia nodigt u uit uw kennis te delen door het artikel te verbeteren. Crystal txt.png