Bewerken van Maunsell forten

Uit Radiopedia
Waarschuwing: U bent niet aangemeld. Uw IP-adres zal voor iedereen zichtbaar zijn als u wijzigingen op deze pagina maakt. Wanneer u zich aanmeldt of een account aanmaakt, dan worden uw bewerkingen aan uw gebruikersnaam toegeschreven. Daarnaast zijn er andere voordelen.

Deze bewerking kan ongedaan gemaakt worden. Hieronder staat de tekst waarin de wijziging ongedaan is gemaakt. Controleer voor het publiceren of het resultaat gewenst is.

Huidige versie Uw tekst
Regel 1: Regel 1:
[[Bestand:Fortlocations.gif|thumb|280px|Locaties van de Maunsell forten]]
[[File:Fortlocations.gif|thumb|280px|Locaties van de Maunsell forten]]
De '''Maunsell forten''' (eng: Maunsell Forts of Maunsell Sea Forts) zijn een groep kunstmatige platformen en torens die tijdens de tweede wereldoorlog door Britse militairen voor de Engelse oostkust in het ondiepe water van de Theemsmonding en aan de westkust in de Merseymonding gebouwd werden. De naam verwijst naar de constructeur van deze bouwwerken, de architect Guy Maunsell.
De '''Maunsell forten''' (eng: Maunsell Forts of Maunsell Sea Forts) zijn een groep kunstmatige platformen en torens die tijdens de tweede wereldoorlog door Britse militairen voor de Engelse oostkust in het ondiepe water van de Theemsmonding en aan de westkust in de Merseymonding gebouwd werden. De naam verwijst naar de constructeur van deze bouwwerken, de architect Guy Maunsell.


Regel 7: Regel 7:


== Planning ==
== Planning ==
[[Bestand:Phasen Maunsell Navy Fort.png|thumb|De stappen tot het afzinken van de forten]]
[[File:Phasen Maunsell Navy Fort.png|thumb|De stappen tot het afzinken van de forten]]
De architect Guy Maunsell had al zeer vroeg het idee zeevestingen als kustverdediging in te zetten en reikte de Britse admiraliteit al direct aan het begin van de oorlog talrijke ontwerpen aan. Hij kreeg echter pas in oktober 1940 de opdracht concrete plannen tot een nieuwsoortige zeevesting te ontwerpen. Deze zouden zich in de Theemsmonding laten verslepen en op de gewenste positie verzinken laten. Op de boven het wateroppervlak uitstekende deel zou vervolgens een langdurige bezetting gestationeerd kunnen worden om de zuidkust tegen zee- en luchtaanvallen te beschermen.
De architect Guy Maunsell had al zeer vroeg het idee zeevestingen als kustverdediging in te zetten en reikte de Britse admiraliteit al direct aan het begin van de oorlog talrijke ontwerpen aan. Hij kreeg echter pas in oktober 1940 de opdracht concrete plannen tot een nieuwsoortige zeevesting te ontwerpen. Deze zouden zich in de Theemsmonding laten verslepen en op de gewenste positie verzinken laten. Op de boven het wateroppervlak uitstekende deel zou vervolgens een langdurige bezetting gestationeerd kunnen worden om de zuidkust tegen zee- en luchtaanvallen te beschermen.


Regel 15: Regel 15:


== Maunsell marine forten ==
== Maunsell marine forten ==
[[Bestand:KnockJohn.jpg|thumb|Maunsell marine fort]]
[[File:KnockJohn.jpg|thumb|Maunsell marine fort]]


Maunsell kreeg de opdracht tot het ontwerpen van vijf verdedigingsplatformen voor de Royal Navy. Deze zouden lijken op de eerste plannen, echter wel met de toevoeging van zwaar afweergeschut en de mogelijkheid tot het onderbrengen van 100 manschappen en voorraad voor meer dan een maand. De opdracht was de Duitse Luftwaffe verhinderen tot het leggen van mijnen in de scheepsvaartroutes naar Londen en alle pogingen daartoe te melden. Al deze vestingen rusten op een ponton op de zeebodem die versterkt is met beton. Daarbovenop staan twee holle betoncylenders, die van binnen met meerdere verdiepingen zijn geconstrueerd. Boven op de cylenders een relatief eenvoudig platform, die met altijd twee 3.7"-(94 mm)-MK2c-afweergeschut en twee 40mm-Bofors vliegtuigafweergeschut uitgerust waren.
Maunsell kreeg de opdracht tot het ontwerpen van vijf verdedigingsplatformen voor de Royal Navy. Deze zouden lijken op de eerste plannen, echter wel met de toevoeging van zwaar afweergeschut en de mogelijkheid tot het onderbrengen van 100 manschappen en voorraad voor meer dan een maand. De opdracht was de Duitse Luftwaffe verhinderen tot het leggen van mijnen in de scheepsvaartroutes naar Londen en alle pogingen daartoe te melden. Al deze vestingen rusten op een ponton op de zeebodem die versterkt is met beton. Daarbovenop staan twee holle betoncylenders, die van binnen met meerdere verdiepingen zijn geconstrueerd. Boven op de cylenders een relatief eenvoudig platform, die met altijd twee 3.7"-(94 mm)-MK2c-afweergeschut en twee 40mm-Bofors vliegtuigafweergeschut uitgerust waren.


Van de oorspronkelijk geplande vijf forten werden er echter om onbekende redenen slechts vier gebouwd.
Van de oorspronkelijk geplande vijf forten werden er echter om onbekende redenen slechts vier gebouwd.
Regel 26: Regel 26:


== Maunsell landmacht forten ==
== Maunsell landmacht forten ==
[[Bestand:Maunsell1.jpg|thumb|Een Maunsell landmacht fort]]
[[File:Maunsell1.jpg|thumb|Een Maunsell landmacht fort]]


In aansluiting op de voltooiing van de vestingen voor de marine kreeg Maunsell ook een vervolgopdracht. Hij diende voor de Britse landmacht zes nieuwe constructies te ontwerpen, waarvan er elk drie voor de monding van de Theems en Mersey voorzien waren. Ze zouden direct als luchtafweer van Duitse bommenwerpers dienen, die een bedreiging vormden voor de stroomopwaarts gelegene scheepswerven.
In aansluiting op de voltooiing van de vestingen voor de marine kreeg Maunsell ook een vervolgopdracht. Hij diende voor de Britse landmacht zes nieuwe constructies te ontwerpen, waarvan er elk drie voor de monding van de Theems en Mersey voorzien waren. Ze zouden direct als luchtafweer van Duitse bommenwerpers dienen, die een bedreiging vormden voor de stroomopwaarts gelegene scheepswerfen.


Zijn ontwerp voorzag uiteindelijk voor elke vesting in zeven torens met twee verdiepingen, die met een overspanning met elkaar verbonden werden. Een commandotoren die werd omgeven door vier torens met MK6-3.7"-kanonnen, daarnaast nog een toren met twee 40mm-Bofors-afweergeschut en iets verder afgelegen een toren met zoeklicht. De torens konden op deze manier het schema van de luchtafweer op het land nabootsen. Opnieuw op een constructie met pontons teruggrijpen was echter niet mogelijk, omdat de zandbank zich vanwege de invloed van het getij te sterk veranderde. Maunsell moest een nieuwe sokkel ontwerpen die de beweging van het zand toeliet, zonder dat daarbij de positie van de torens te sterk veranderde.
Zijn ontwerp voorzag uiteindelijk voor elke vesting in zeven torens met twee verdiepingen, die met een overspanning met elkaar verbonden werden. Een commandotoren die werd omgeven door vier torens met MK6-3.7"-kanonnen, daarnaast nog een toren met twee 40mm-Bofors-afweergeschut en iets verder afgelegen een toren met zoeklicht. De torens konden op deze manier het schema van de luchtafweer op het land nabootsen. Opnieuw op een constructie met pontons teruggrijpen was echter niet mogelijk, omdat de zandbank zich vanwege de invloed van het getij te sterk veranderde. Maunsell moest een nieuwe sokkel ontwerpen die de beweging van het zand toeliet, zonder dat daarbij de positie van de torens te sterk veranderde.
Regel 40: Regel 40:
== Tijdlijn ==
== Tijdlijn ==
In de volgende jaren gingen meerdere platformen verloren:
In de volgende jaren gingen meerdere platformen verloren:
* Op 1 maart 1953 werden twee torens van Nore door een botsing van het Zweedse schip Baalbeck beschadigd. Nadat in 1954 ook Mairoula M met Nora botste, vond men de overgebleven torens een gevaar voor de scheepvaart. Tot [[1960]] werden de bouwwerken gedemonteerd en voor de kust bij Alpha Wharf, Kent gesleept, waar ze tegenwoordig nog te zien zijn. De funderingen werden opgeblazen.
* Op [[1 maart]] 1953 werden twee torens van Nore door een botsing van het Zweedse schip Baalbeck beschadigd. Nadat in 1954 ook Mairoula M met Nora botste, vond men de overgebleven torens een gevaar voor de scheepvaart. Tot [[1960]] werden de bouwwerken gedemonteerd en voor de kust bij Alpha Wharf, Kent gesleept, waar ze tegenwoordig nog te zien zijn. De funderingen werden opgeblazen.
* Op 7 juni 1963 ramde de kustvaarder Ribersborg met het fort Shivering Sands, waardoor een toren beschadigde.
* Op [[7 juni]] [[1963]] ramde de kustvaarder Ribersborg met het fort Shivering Sands, waardoor een toren beschadigde.
* Sunk Head werd in de jaren '60 afgebroken, kort na de bezetting van Rough Sands. Vermoedelijk om een volgende bezetting te verhinderen.
* Sunk Head werd in de jaren '60 afgebroken, kort na de bezetting van Rough Sands. Vermoedelijk om een volgende bezetting te verhinderen.
* Tongue Sands stortte in 1996 bij een storm ineen, nadat het al lange tijd beschadigd was.
* Tongue Sands stortte in 1996 bij een storm ineen, nadat het al lange tijd beschadigd was.


Van 1964 tot 1967 bezetten meerdere zeezenders de verlaten platformen:
Van 1964 tot 1967 bezetten meerdere zeezenders de verlaten platformen:
* Op 27 mei 1967 startte [[Screaming Lord Sutch]] met [[Radio Sutch]] vanuit een toren van Shivering Sands.
* Op [[27 mei]] [[1967]] startte [[Screaming Lord Sutch]] met [[Radio Sutch]] vanuit een toren van Shivering Sands.
* Vanaf Red Sands zonden achtereenvolgens [[Radio Invicta]], [[KING radio]] en het professionelere [[Radio 390]]. De Danger Man-aflevering "Not-so-Jolly Roger" werd in 1966 gedeeltelijk op Red Sands gedraaid en het filmteam bedankt Radio 390 in de aftiteling. Red Sands is momenteel in privébezit.
* Vanaf Red Sands zonden achtereenvolgens [[Radio Invicta]], [[KING radio]] en het professionelere [[Radio 390]]. De Danger Man-aflevering "Not-so-Jolly Roger" werd in 1966 gedeeltelijk op Red Sands gedraaid en het filmteam bedankt Radio 390 in de aftiteling. Red Sands bevind zich momenteel in privébezit.
* Een groep radio-enthousiasten richtten [[Radio Tower]] op vanaf Sunk Head. Het project kon echter het hoofd niet boven water houden en gaf na enkele maanden weer op.
* Een groep radio-enthousiasten richtten [[Radio Tower]] op vanaf Sunk Head. Het project kon echter het hoofd niet boven water houden en gaf na enkele maanden weer op.
* [[Paddy Roy Bates]] veroverde Knock John van de eigenaren van [[Radio City]], die er van afzagen daarheen te verhuizen, en zond vanaf oktober 1965 [[Radio Essex]], later hernoemd in ''Britain's Better Music Station'', uit tot en met 25 december 1966.
* [[Paddy Roy Bates]] veroverde Knock John van de eigenaren van [[Radio City]], die er van afzagen daarheen te verhuizen, en zond vanaf oktober 1965 [[Radio Essex]], later hernoemd in ''Britain's Better Music Station'', uit tot en met [[25 december]] [[1966]].


Roughs Tower wordt sinds 1967 door Paddy Roy Bates, de voormalig eigenaar van Radio Essex, bezet. Hij richtte het ''Prinsdom Sealand'' op.
Roughs Tower wordt sinds 1967 door Paddy Roy Bates, de voormalig eigenaar van Radio Essex, bezet. Hij richtte het ''Prinsdom Sealand'' op.
Let op: alle bijdragen aan Radiopedia worden geacht te zijn vrijgegeven onder de Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen (zie Radiopedia:Auteursrechten voor details). Als u niet wilt dat uw tekst door anderen naar believen bewerkt en verspreid kan worden, kies dan niet voor "Pagina opslaan".
Hierbij belooft u ons tevens dat u deze tekst zelf hebt geschreven of overgenomen uit een vrije, openbare bron.
Gebruik geen materiaal dat beschermd wordt door auteursrecht, tenzij u daarvoor toestemming hebt!

Beantwoord de onderstaande vraag om deze pagina te bewerken (meer informatie):

Annuleren Hulp bij bewerken (opent in een nieuw venster)