Bewerken van Gebruiker:Vincent/Kladblok/Ad Roland

Uit Radiopedia
Waarschuwing: U bent niet aangemeld. Uw IP-adres zal voor iedereen zichtbaar zijn als u wijzigingen op deze pagina maakt. Wanneer u zich aanmeldt of een account aanmaakt, dan worden uw bewerkingen aan uw gebruikersnaam toegeschreven. Daarnaast zijn er andere voordelen.

Deze bewerking kan ongedaan gemaakt worden. Hieronder staat de tekst waarin de wijziging ongedaan is gemaakt. Controleer voor het publiceren of het resultaat gewenst is.

Huidige versie Uw tekst
Regel 28: Regel 28:
Waar in Nederland commerciële radio in de jaren tachtig nog in de ban bleef, was men in het buitenland al veel verder. Daar veranderde midden jaren tachtig het radiolandschap snel. In Duitsland bijvoorbeeld, waar de mediawet was gewijzigd, kregen commerciële regionale en lokale radio initiatieven de kans een licentie te bemachtigen. Met zijn kennis en internationale contacten werd Ad om advies en medewerking gevraagd. Voor een (beginnend) commercieel radiostation was het - om adverteerders te werven – van groot belang de luisteraars goed te bedienen en vast te houden.  
Waar in Nederland commerciële radio in de jaren tachtig nog in de ban bleef, was men in het buitenland al veel verder. Daar veranderde midden jaren tachtig het radiolandschap snel. In Duitsland bijvoorbeeld, waar de mediawet was gewijzigd, kregen commerciële regionale en lokale radio initiatieven de kans een licentie te bemachtigen. Met zijn kennis en internationale contacten werd Ad om advies en medewerking gevraagd. Voor een (beginnend) commercieel radiostation was het - om adverteerders te werven – van groot belang de luisteraars goed te bedienen en vast te houden.  
Dat vroeg om een visie en know-how en voor hij het wist was Ad Roland [[consultant]].
Dat vroeg om een visie en know-how en voor hij het wist was Ad Roland [[consultant]].
Om dit - naast zijn radioactiviteiten in Hilversum - zakelijk correct te kunnen realiseren had hij in 1985 “Ad Roland Media” opgericht. Op 1 juli 1986 startte in Duitsland Radio Schleswich-Holstein (RSH) haar uitzendingen. Het relatief kleine RSH-team van 30 radiopresentatoren en journalisten plus 30 andere medewerkers wist mede dankzij Ad Roland binnen een paar maanden een groot marktaandeel te verwerven ten koste van de officiële staatsomroep NDR. Zo’n 70% van die NDR luisteraars luisterden nu naar de nieuwe marktleider RSH. Dit succes maakte, dat Ad Roland’s knowhow ook elders gevraagd werd bij het opzetten van nieuwe radiostations. De stations waarbij hij betrokken was, werden vrijwel allemaal marktleider en dat viel op.  
Om dit - naast zijn radioactiviteiten in Hilversum - zakelijk correct te kunnen realiseren had hij in 1985 “Ad Roland Media” opgericht. Op 1 juli 1986 startte in Duitsland Radio Schleswich-Holstein (RSH) haar uitzendingen. Het relatief kleine RSH-team van 30 radiopresentatoren en journalisten plus 30 andere medewerkers wist mede dankzij Ad Roland Media binnen een paar maanden een groot marktaandeel te verwerven ten koste van de officiële staatsomroep NDR. Zo’n 70% van die NDR luisteraars luisterden nu naar de nieuwe marktleider RSH. Dit succes maakte, dat Ad Roland’s knowhow ook elders gevraagd werd bij het opzetten van nieuwe radiostations. De stations waarbij hij betrokken was, werden vrijwel allemaal marktleider en dat viel op.  
Het gerenommeerde blad Der Spiegel bijvoorbeeld besteedde in een artikel ruim aandacht aan zijn activiteiten en beschreef Ad als “Meister im Sendungs-Bewustsein”. Zo bezochten later meerdere buitenlandse omroepen Hilversum, (zoals bijvoorbeeld de Duitse ARD televisie) om een reportage over de werkzaamheden van Ad Roland te maken.  [[(BRON ????)]]
Het gerenommeerde blad Der Spiegel bijvoorbeeld besteedde in een artikel ruim aandacht aan zijn activiteiten en beschreef Ad als “Meister im Sendungs-Bewustsein”. Zo bezochten later meerdere buitenlandse omroepen Hilversum, (zoals bijvoorbeeld de Duitse ARD televisie) om een reportage over de werkzaamheden van Ad Roland Media te maken.  [[(BRON ????)]]


===Vertrek bij de TROS===
===Vertrek bij de TROS===
Regel 41: Regel 41:
Met zijn “European Media Services” fungeerde hij als sparringpartner van het management, leidde medewerkers op tot volleerd programmamaker, ontwikkelde samen met de klant het marketingplan, het programmaformat en het muziekformat. Dat opleiden gebeurde sinds 1985 eerst in de studio’s op zijn verblijf “Davidshof” te Beusichem en later (1993) in het nieuwe bedrijfspand te Hilversum.  
Met zijn “European Media Services” fungeerde hij als sparringpartner van het management, leidde medewerkers op tot volleerd programmamaker, ontwikkelde samen met de klant het marketingplan, het programmaformat en het muziekformat. Dat opleiden gebeurde sinds 1985 eerst in de studio’s op zijn verblijf “Davidshof” te Beusichem en later (1993) in het nieuwe bedrijfspand te Hilversum.  


In 1988 was Sky Radio als buitenlandse commerciële zender één der eersten die via het begeerde kabelnet toegang kreeg tot de Nederlandse radiomarkt. Sky schakelde Ad Roland in voor de opbouw van het muziekformat. Het werd een relatie van vele jaren.
In 1988 was Sky Radio als buitenlandse commerciële zender één der eersten die via het begeerde kabelnet toegang kreeg tot de Nederlandse radiomarkt. Sky schakelde Ad Roland Media in voor de opbouw van het muziekformat. Het werd een relatie van vele jaren.


Begin van de jaren negentig veranderde in Nederland voorzichtig het radioklimaat en kregen ook Nederlandse commerciële stations wat ruimte. Er ontstond uiteindelijk meer keus in het Radiolandschap en dus ook meer concurrentie. Dat bemerkten niet alleen de landelijke omroepen, maar ook de regionale en lokale radiostations. In 1992 organiseerde Ad Roland Media speciaal voor de lokale omroepen het symposium “Holland Lokaal ‘92”. Er volgden daarna nog diverse seminars en symposia.
Begin van de jaren negentig veranderde in Nederland voorzichtig het radioklimaat en kregen ook Nederlandse commerciële stations wat ruimte. Er ontstond uiteindelijk meer keus in het Radiolandschap en dus ook meer concurrentie. Dat bemerkten niet alleen de landelijke omroepen, maar ook de regionale en lokale radiostations. In 1992 organiseerde Ad Roland Media speciaal voor de lokale omroepen het symposium “Holland Lokaal ‘92”. Er volgden daarna nog diverse seminars en symposia.  


===Onderzoek===
===Onderzoek===
Geïnteresseerd naar het luistergedrag van de luisteraar als consument werd onder leiding van Ad Roland aanvankelijk onderzoek gedaan met behulp van degelijke en erkende bureaus zoals Intomart. Maar toen er meer specifiek onderzocht moest worden, waren die bestaande bureaus voor zijn nieuwe methodes niet voldoende ingericht. Ad Roland  ontwikkelde in 1994 eigen computersoftware, om dankzij nieuwe technische toepassingen betere informatie te kunnen verzamelen. Zo kregen voortaan alle geënquêteerden geluidsfragmenten via de telefoon te horen, die voor het eerst in de geschiedenis rechtstreeks door een PC werden afgespeeld. Dit terwijl bijna iedere vraag aan een geluidsfragment was gekoppeld. Dankzij deze technische vernieuwing werden er tevens nieuwe methodes voor onderzoek mogelijk. De uitkomsten van hetgeen men onderzocht waren opeens  veel realistischer dan bij eerdere methodes het geval was. De specifieke luistergewoonten van de radioluisteraars kwamen veel beter in beeld en men kon nu zeer exact onderzoeken, wat de luisteraars bij een radiostation wel of niet wilden horen en wat de reden was om af te stemmen op een zender.Omdat de vraag naar onderzoek enorm toenam, verplaatste Ad Roland Media haar onderzoeksactiviteiten begin 1996 naar “The Audience Profile Company” een nieuw bedrijf met callcenters in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. [[(BRON ????)]]
Geïnteresseerd naar het luistergedrag van de luisteraar als consument werd onder leiding van Ad Roland aanvankelijk onderzoek gedaan met behulp van degelijke en erkende bureaus zoals Intomart. Maar toen er meer specifiek onderzocht moest worden, waren die bestaande bureaus voor zijn nieuwe methodes niet voldoende ingericht. Ad Roland  ontwikkelde in 1994 eigen computersoftware, om dankzij nieuwe technische toepassingen betere informatie te kunnen verzamelen. Zo kregen voortaan alle geënquêteerden geluidsfragmenten via de telefoon te horen, die voor het eerst in de geschiedenis rechtstreeks door een PC werden afgespeeld. Dit terwijl bijna iedere vraag aan een geluidsfragment was gekoppeld. Dankzij deze technische vernieuwing werden er tevens nieuwe methodes voor onderzoek mogelijk. De uitkomsten van hetgeen men onderzocht waren opeens  veel realistischer dan bij eerdere methodes het geval was. De specifieke luistergewoonten van de radioluisteraars kwamen veel beter in beeld en men kon nu zeer exact onderzoeken, wat de luisteraars bij een radiostation wel of niet wilden horen en wat de reden was om af te stemmen op een zender.Omdat de vraag naar onderzoek enorm toenam, verplaatste Ad Roland Media haar onderzoeksactiviteiten begin 1996 naar “The Audience Profile Company” een nieuw bedrijf met callcenters in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. [[(BRON ????)]]
===In eigen land===
In het voorjaar van 1996 was [[Radio M Utrecht|Radio Utrecht]] één van de Nederlandse klanten. Deze regionale zender onderging na onderzoek een ''facelift'' en zag onder de nieuwe naam ''Radio M'' haar marktaandeel in twee maanden stijgen van 6 naar 10%. Verder maakten destijds in Nederland o.a. [[Sky Radio]], [[Radio 538]], [[Radio Noordzee Nationaal]], [[Radio Gelderland]], [[Radio Veronica]] en [[Radio 3]] gebruik van Ad Roland’s diensten.
===Media Tools en Het MaxX Music concept===
Sky Radio was in 1988 het eerste Nederlandse station dat met radio automatisering on-air ging en Ad Roland had ook al snel een paar stations in Duitsland geautomatiseerd. Dit betekende dat steeds meer programmamakers met digitale apparatuur moesten leren omgaan. Om het werken met die “moderne” digitale techniek goed te kunnen begeleiden, werd door Ad Roland in 1993 Media Tools opgericht.
Toen men in 1997 met de ontwikkeling van de MaxX Music speler startte, werden deze activiteiten ook bij Media Tools ondergebracht. Eigenlijk was het apparaat -net als radio- voor de consument bedoeld, maar men kreeg destijds de muziekrechten voor het gebruik van de MaxX Music speler door consumenten niet rond. Er was wel een licentie te verkrijgen voor de professionele gebruiker. Dus werd het apparaat verder ontwikkeld voor professioneel gebruik en in het jaar 1999 op de markt gebracht. In het inmiddels gepatenteerde apparaat werden in het begin 45 en later meer dan 140 verschillende non-stop muziek-formats aangeboden. Deze programma’s werden net zoals bij de radio, door de muziekredactie van Ad Roland samengesteld.
De nieuwe digitale muziekservice maakte al snel bij de gebruikers het oude cassette-deck en de trouwe CD-speler volledig overbodig.
Media Tools bracht in verloop van tijd acht verschillende muzieksystemen op de markt, van simpel tot geavanceerd. Veel van de voor die tijd zeer unieke systemen, stonden sinds 1998 vrijwel continu in contact met de servers van Media Tools. Toen reeds kon een abonnee bij Media Tools binnen een paar minuten iedere gewenste titel downloaden en daarmee een eigen muziekprogramma samenstellen. Men had overigens eind vorige eeuw nog nooit van providers als Spotify gehoord, want die bestonden toen nog niet.
===Etherveiling===
Het jaar 2003 was qua drukte weer een topjaar toen Ad Roland Media in opdracht van de Sky Radio Group diens inschrijvingen verzorgde voor de Nederlandse etherveiling. Sky Radio wist daarmee twee kavels binnen te halen. Een kavel voor Sky Radio en een kavel voor de “Gouwe Ouwe Zender”. Voor wat betreft de invulling van dit laatste kavel werd later een deal met Veronica gemaakt.


==Koninklijke onderscheiding==
==Koninklijke onderscheiding==
Let op: alle bijdragen aan Radiopedia worden geacht te zijn vrijgegeven onder de Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen (zie Radiopedia:Auteursrechten voor details). Als u niet wilt dat uw tekst door anderen naar believen bewerkt en verspreid kan worden, kies dan niet voor "Pagina opslaan".
Hierbij belooft u ons tevens dat u deze tekst zelf hebt geschreven of overgenomen uit een vrije, openbare bron.
Gebruik geen materiaal dat beschermd wordt door auteursrecht, tenzij u daarvoor toestemming hebt!

Beantwoord de onderstaande vraag om deze pagina te bewerken (meer informatie):

Annuleren Hulp bij bewerken (opent in een nieuw venster)

Op deze pagina gebruikte sjabloon: