Non-directional beacon: verschil tussen versies
k (Robot: cosmetische wijzigingen) |
|||
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
[[Bestand:Nkr1.jpg|thumb|200px|Een bakenzender van een NDB.]] | [[Bestand:Nkr1.jpg|thumb|200px|Een bakenzender van een NDB.]] | ||
Een '''non-directional beacon''' ('''NDB''') is een radionavigatiemiddel dat wordt gebruikt bij [[luchtvaartnavigatie]]. | Een '''non-directional beacon''' ('''NDB''') is een radionavigatiemiddel dat wordt gebruikt bij [[luchtvaartnavigatie]]. | ||
Regel 5: | Regel 4: | ||
Het bestaat uit twee delen: bakenzenders op de grond en in het vliegtuig een automatische richtingszoeker, die ADF (''Automatic Direction Finder'') wordt genoemd. | Het bestaat uit twee delen: bakenzenders op de grond en in het vliegtuig een automatische richtingszoeker, die ADF (''Automatic Direction Finder'') wordt genoemd. | ||
De bakenzender zendt rondom (niet gericht, Engels: ''non-directional'') een radiosignaal uit op een [[frequentie]] in het [[Low Frequency|LF]]- of [[Medium Frequency|MF]]-bereik (200 kHz - 415 kHz). Door middel van een [[peilontvanger]] kan de positie van het radiosignaal ten opzichte van het vliegtuig worden bepaald. De wijzer van een ADF geeft de richting aan waar het baken zich ten opzichte van het vliegtuig bevindt. Door de richting naar twee verschillende bakens te bepalen weet de piloot waar hij zich bevindt. De bakens zenden een twee- of drieletterige identificatie uit in [[morsecode]]; de piloot kan horen welk baken door de ADF in het vliegtuig wordt uitgepeild. | De bakenzender zendt rondom (niet gericht, Engels: ''non-directional'') een radiosignaal uit op een [[frequentie]] in het [[Low Frequency|LF]]- of [[Medium Frequency|MF]]-bereik (200 kHz - 415 kHz). Door middel van een [[peilontvanger]] kan de positie van het radiosignaal ten opzichte van het vliegtuig worden bepaald. De wijzer van een ADF geeft de richting aan waar het baken zich ten opzichte van het vliegtuig bevindt. Door de richting naar twee verschillende bakens te bepalen weet de piloot waar hij zich bevindt. De bakens zenden een twee- of drieletterige identificatie uit in [[morsecode]]; de piloot kan horen welk baken door de ADF in het vliegtuig wordt uitgepeild. | ||
De meeste NDB's kunnen tot een afstand van 25 zeemijl met een redelijke precisie worden gepeild. | De meeste NDB's kunnen tot een afstand van 25 zeemijl met een redelijke precisie worden gepeild. | ||
Tegenwoordig worden NDB's veel minder vaak dan vroeger gebruikt als navigatiehulpmiddel op luchtroutes. De komst van [[VHF Omnidirectional Range station| | Tegenwoordig worden NDB's veel minder vaak dan vroeger gebruikt als navigatiehulpmiddel op luchtroutes. De komst van [[VHF Omnidirectional Range station|VORs]] en [[Global Positioning System|GPS]] heeft het gebruik van NDB's naar de achtergrond gedrongen. | ||
==Offshore-operaties== | == Offshore-operaties == | ||
NDB's vinden in de offshore-industrie nog ruime toepassing. Op de Noordzee zijn vele productieplatforms uitgerust met een NDB. De NDB's dienen als bakenzenders voor de navigatie van helikopters naar de talrijke productieplatforms. Sommige van deze NDB's zijn niet 24 uur per dag in werking, maar worden ingeschakeld op verzoek van een naderende helikopter. | NDB's vinden in de offshore-industrie nog ruime toepassing. Op de Noordzee zijn vele productieplatforms uitgerust met een NDB. De NDB's dienen als bakenzenders voor de navigatie van helikopters naar de talrijke productieplatforms. Sommige van deze NDB's zijn niet 24 uur per dag in werking, maar worden ingeschakeld op verzoek van een naderende helikopter. | ||
==Non-directional beacons in Nederland== | == Non-directional beacons in Nederland == | ||
Het volgende overzicht bevat de NDB's die zich in Nederland bevinden. Met 'Identificatie' wordt de drieletterige code bedoeld die door elk station automatisch in [[morse]] wordt uitgezonden. | Het volgende overzicht bevat de NDB's die zich in Nederland bevinden. Met 'Identificatie' wordt de drieletterige code bedoeld die door elk station automatisch in [[morse]] wordt uitgezonden. | ||
Regel 33: | Regel 32: | ||
|} | |} | ||
==Locators bij Nederlandse vliegvelden== | == Locators bij Nederlandse vliegvelden == | ||
Een '''locator''' is een NDB die dienst doet als navigatiehulpmiddel voor het aanvliegen van een landingsbaan. Een locator staat (vrijwel) altijd recht voor een landingsbaan opgesteld, op een afstand van maximaal 10 zeemijl van het begin van de baan. Een locator heeft een tweeletterige identificatie die in morsecode wordt uitgezonden. De reikwijdte van het signaal is zo'n 15 zeemijl. | Een '''locator''' is een NDB die dienst doet als navigatiehulpmiddel voor het aanvliegen van een landingsbaan. Een locator staat (vrijwel) altijd recht voor een landingsbaan opgesteld, op een afstand van maximaal 10 zeemijl van het begin van de baan. Een locator heeft een tweeletterige identificatie die in morsecode wordt uitgezonden. De reikwijdte van het signaal is zo'n 15 zeemijl. | ||
Regel 76: | Regel 75: | ||
<span style="font-size: smaller">'''De gegevens op deze pagina zijn niet bedoeld voor operationeel gebruik.'''</span> | <span style="font-size: smaller">'''De gegevens op deze pagina zijn niet bedoeld voor operationeel gebruik.'''</span> | ||
==Externe links== | == Externe links == | ||
*[ | * [http://www.classaxe.com/dx/ndb/reu/ NDB database] | ||
[[Categorie:Radionavigatie]] | [[Categorie:Radionavigatie]] |
Huidige versie van 13 okt 2013 om 15:23
Een non-directional beacon (NDB) is een radionavigatiemiddel dat wordt gebruikt bij luchtvaartnavigatie.
Het bestaat uit twee delen: bakenzenders op de grond en in het vliegtuig een automatische richtingszoeker, die ADF (Automatic Direction Finder) wordt genoemd.
De bakenzender zendt rondom (niet gericht, Engels: non-directional) een radiosignaal uit op een frequentie in het LF- of MF-bereik (200 kHz - 415 kHz). Door middel van een peilontvanger kan de positie van het radiosignaal ten opzichte van het vliegtuig worden bepaald. De wijzer van een ADF geeft de richting aan waar het baken zich ten opzichte van het vliegtuig bevindt. Door de richting naar twee verschillende bakens te bepalen weet de piloot waar hij zich bevindt. De bakens zenden een twee- of drieletterige identificatie uit in morsecode; de piloot kan horen welk baken door de ADF in het vliegtuig wordt uitgepeild. De meeste NDB's kunnen tot een afstand van 25 zeemijl met een redelijke precisie worden gepeild.
Tegenwoordig worden NDB's veel minder vaak dan vroeger gebruikt als navigatiehulpmiddel op luchtroutes. De komst van VORs en GPS heeft het gebruik van NDB's naar de achtergrond gedrongen.
Offshore-operaties[bewerken]
NDB's vinden in de offshore-industrie nog ruime toepassing. Op de Noordzee zijn vele productieplatforms uitgerust met een NDB. De NDB's dienen als bakenzenders voor de navigatie van helikopters naar de talrijke productieplatforms. Sommige van deze NDB's zijn niet 24 uur per dag in werking, maar worden ingeschakeld op verzoek van een naderende helikopter.
Non-directional beacons in Nederland[bewerken]
Het volgende overzicht bevat de NDB's die zich in Nederland bevinden. Met 'Identificatie' wordt de drieletterige code bedoeld die door elk station automatisch in morse wordt uitgezonden.
Naam | Identificatie | Frequentie (kHz) | Coördinaten | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|
LELYSTAD | LLS | 326 | Noord 52°.28 Oost 5°.32 |
Op Lelystad Airport |
ROTTERDAM | ROT | 350.5 | Noord 51°.53 Oost 4°.33 |
In de Rotterdamse wijk Oud-IJsselmonde |
TWENTHE | TWN | 335.5 | Noord 52°.16 Oost 6°.52 |
Op Enschede Airport Twente |
STAD | STD | 386 | Noord 51°.44 Oost 4°.14 |
Bij Stad aan 't Haringvliet |
EINDHOVEN | EHN | 397 | Noord 51°.28 Oost 5°.23 |
1,4 Zeemijl noordoostelijk van Eindhoven Airport |
GUL | GUL | 383.5 | Noord 50°.48 Oost 5°.53 |
Bij Gulpen |
Locators bij Nederlandse vliegvelden[bewerken]
Een locator is een NDB die dienst doet als navigatiehulpmiddel voor het aanvliegen van een landingsbaan. Een locator staat (vrijwel) altijd recht voor een landingsbaan opgesteld, op een afstand van maximaal 10 zeemijl van het begin van de baan. Een locator heeft een tweeletterige identificatie die in morsecode wordt uitgezonden. De reikwijdte van het signaal is zo'n 15 zeemijl.
Locators staan niet bij elk vliegveld opgesteld. Hieronder zijn de Nederlandse vliegvelden vermeld die landingsbanen met locators hebben. Met 'Identificatie' wordt de tweeletterige code bedoeld die door elk station automatisch in morse wordt uitgezonden.
Groningen Airport Eelde | |||
---|---|---|---|
Identificatie | Frequentie (kHz) | Coördinaten | Bijzonderheden |
SO | 330 | Noord 53°.12 Oost 6°.47 |
Locator landingsbaan 23, vlakbij SSlochteren |
VZ | 357 | Noord 53°.01 Oost 6°.23 |
Locator landingsbaan 05, vlakbij Veenhuizen |
Luchthaven Schiphol | |||
Identificatie | Frequentie (kHz) | Coördinaten | Bijzonderheden |
OA | 395 | Noord 52°.28 Oost 4°.45 |
Locator landingsbaan 18C |
NV | 332 | Noord 52°.09 Oost 4°.45 |
Locator landingsbaan 36R, wordt ook 'Nieuwkoop' genoemd |
CH | 388.5 | Noord 52°.13 Oost 4°.33 |
Locator landingsbaan 06 |
WP | 376 | Noord 52°.19 Oost 5°.02 |
Locator landingsbaan 27, wordt ook 'Weesp' genoemd |
Rotterdam Airport | |||
Identificatie | Frequentie (kHz) | Coördinaten | Bijzonderheden |
RR | 404.5 | Noord 52°.00 Oost 4°.46 |
Locator landingsbaan 24, oostelijk van de hartlijn van baan 24, ten oosten van Gouda |
PS | 369 | Noord 51°.51 Oost 4°.12 |
Locator landingsbaan 06, staat bij Zwartewaal (polder) |
Maastricht Aachen Airport | |||
Identificatie | Frequentie (kHz) | Coördinaten | Bijzonderheden |
NW | 373 | Noord 51°.01 Oost 5°.52 |
Locator van landingsbaan 21, vlakbij Nieuwstadt |
De gegevens op deze pagina zijn niet bedoeld voor operationeel gebruik.