Non-directional beacon: verschil tussen versies

Uit Radiopedia
Geen bewerkingssamenvatting
k (Robot: cosmetische wijzigingen)
 
(5 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[Bestand:Nkr1.jpg|thumb|200px|Een bakenzender van een NDB.]]
[[Bestand:Nkr1.jpg|thumb|200px|Een bakenzender van een NDB.]]
Een '''non-directional beacon''' ('''NDB''') is een radionavigatiemiddel dat wordt gebruikt bij [[luchtvaartnavigatie]].
Een '''non-directional beacon''' ('''NDB''') is een radionavigatiemiddel dat wordt gebruikt bij [[luchtvaartnavigatie]].
Regel 5: Regel 4:
Het bestaat uit twee delen: bakenzenders op de grond en in het vliegtuig een automatische richtingszoeker, die ADF (''Automatic Direction Finder'') wordt genoemd.
Het bestaat uit twee delen: bakenzenders op de grond en in het vliegtuig een automatische richtingszoeker, die ADF (''Automatic Direction Finder'') wordt genoemd.


De bakenzender zendt rondom (niet gericht, Engels: ''non-directional'') een radiosignaal uit op een [[frequentie]] in het [[Low Frequency|LF]]- of [[Medium Frequency|MF]]-bereik (200 kHz - 415 kHz). Door middel van een [[peilontvanger]] kan de positie van het radiosignaal ten opzichte van het vliegtuig worden bepaald. De wijzer van een ADF geeft de richting aan waar het baken zich ten opzichte van het vliegtuig bevindt. Door de richting naar twee verschillende bakens te bepalen weet de piloot waar hij zich bevindt. De bakens zenden een twee- of drieletterige identificatie uit in [[morsecode]]; de piloot kan horen welk baken door de ADF in het vliegtuig wordt uitgepeild.
De bakenzender zendt rondom (niet gericht, Engels: ''non-directional'') een radiosignaal uit op een [[frequentie]] in het [[Low Frequency|LF]]- of [[Medium Frequency|MF]]-bereik (200 kHz - 415 kHz). Door middel van een [[peilontvanger]] kan de positie van het radiosignaal ten opzichte van het vliegtuig worden bepaald. De wijzer van een ADF geeft de richting aan waar het baken zich ten opzichte van het vliegtuig bevindt. Door de richting naar twee verschillende bakens te bepalen weet de piloot waar hij zich bevindt. De bakens zenden een twee- of drieletterige identificatie uit in [[morsecode]]; de piloot kan horen welk baken door de ADF in het vliegtuig wordt uitgepeild.
De meeste NDB's kunnen tot een afstand van 25 zeemijl met een redelijke precisie worden gepeild.
De meeste NDB's kunnen tot een afstand van 25 zeemijl met een redelijke precisie worden gepeild.


Tegenwoordig worden NDB's veel minder vaak dan vroeger gebruikt als navigatiehulpmiddel op luchtroutes. De komst van [[VHF Omnidirectional Range station|VOR]]s en [[Global Positioning System|GPS]] heeft het gebruik van NDB's naar de achtergrond gedrongen.
Tegenwoordig worden NDB's veel minder vaak dan vroeger gebruikt als navigatiehulpmiddel op luchtroutes. De komst van [[VHF Omnidirectional Range station|VORs]] en [[Global Positioning System|GPS]] heeft het gebruik van NDB's naar de achtergrond gedrongen.


==Offshore-operaties==
== Offshore-operaties ==
NDB's vinden in de offshore-industrie nog ruime toepassing. Op de Noordzee zijn vele productieplatforms uitgerust met een NDB. De NDB's dienen als bakenzenders voor de navigatie van helikopters naar de talrijke productieplatforms. Sommige van deze NDB's zijn niet 24 uur per dag in werking, maar worden ingeschakeld op verzoek van een naderende helikopter.
NDB's vinden in de offshore-industrie nog ruime toepassing. Op de Noordzee zijn vele productieplatforms uitgerust met een NDB. De NDB's dienen als bakenzenders voor de navigatie van helikopters naar de talrijke productieplatforms. Sommige van deze NDB's zijn niet 24 uur per dag in werking, maar worden ingeschakeld op verzoek van een naderende helikopter.


==Non-directional beacons in Nederland==
== Non-directional beacons in Nederland ==
Het volgende overzicht bevat de NDB's die zich in Nederland bevinden. Met 'Identificatie' wordt de drieletterige code bedoeld die door elk station automatisch in [[morse]] wordt uitgezonden.
Het volgende overzicht bevat de NDB's die zich in Nederland bevinden. Met 'Identificatie' wordt de drieletterige code bedoeld die door elk station automatisch in [[morse]] wordt uitgezonden.


{| class="wikitable" border=1
{| class="wikitable" border=1
|- bgcolor=66CCFF
|- bgcolor=66CCFF
! Naam!! Identificatie!! [[Frequentie]] (kHz)!! [[Geografische coördinaten|Coördinaten]]!! Bijzonderheden
! Naam!! Identificatie!! Frequentie (kHz)!! Coördinaten!! Bijzonderheden
|-
|-
|LELYSTAD||LLS||326||Noord 52°.28<br />Oost 5°.32||Op Lelystad Airport
|LELYSTAD||LLS||326||Noord 52°.28<br />Oost 5°.32||Op Lelystad Airport
Regel 33: Regel 32:
|}
|}


==Locators bij Nederlandse vliegvelden==
== Locators bij Nederlandse vliegvelden ==
Een '''locator''' is een NDB die dienst doet als navigatiehulpmiddel voor het aanvliegen van een landingsbaan. Een locator staat (vrijwel) altijd recht voor een landingsbaan opgesteld, op een afstand van maximaal 10 zeemijl van het begin van de baan. Een locator heeft een tweeletterige identificatie die in morsecode wordt uitgezonden. De reikwijdte van het signaal is zo'n 15 zeemijl.
Een '''locator''' is een NDB die dienst doet als navigatiehulpmiddel voor het aanvliegen van een landingsbaan. Een locator staat (vrijwel) altijd recht voor een landingsbaan opgesteld, op een afstand van maximaal 10 zeemijl van het begin van de baan. Een locator heeft een tweeletterige identificatie die in morsecode wordt uitgezonden. De reikwijdte van het signaal is zo'n 15 zeemijl.


Regel 42: Regel 41:
! colspan="4" bgcolor=66CCFF | <span style="font-size: larger">Groningen Airport Eelde</span>
! colspan="4" bgcolor=66CCFF | <span style="font-size: larger">Groningen Airport Eelde</span>
|- bgcolor=66CCFF
|- bgcolor=66CCFF
! Identificatie!! [[Frequentie]] (kHz)!! Coördinaten!! Bijzonderheden
! Identificatie!! Frequentie (kHz)!! Coördinaten!! Bijzonderheden
|-
|-
|SO||330||Noord 53°.12<br />Oost 6°.47||Locator landingsbaan 23, vlakbij SSlochteren
|SO||330||Noord 53°.12<br />Oost 6°.47||Locator landingsbaan 23, vlakbij SSlochteren
Regel 50: Regel 49:
! colspan="4" bgcolor=66CCFF | <span style="font-size: larger">Luchthaven Schiphol</span>
! colspan="4" bgcolor=66CCFF | <span style="font-size: larger">Luchthaven Schiphol</span>
|- bgcolor=66CCFF
|- bgcolor=66CCFF
! Identificatie!! [[Frequentie]] (kHz)!! |Coördinaten!! Bijzonderheden
! Identificatie!! Frequentie (kHz)!! Coördinaten!! Bijzonderheden
|-
|-
|OA||395||Noord 52°.28<br />Oost 4°.45||Locator landingsbaan 18C
|OA||395||Noord 52°.28<br />Oost 4°.45||Locator landingsbaan 18C
Regel 62: Regel 61:
! colspan="4" bgcolor=66CCFF | <span style="font-size: larger">Rotterdam Airport</span>
! colspan="4" bgcolor=66CCFF | <span style="font-size: larger">Rotterdam Airport</span>
|- bgcolor=66CCFF
|- bgcolor=66CCFF
! Identificatie!! [[Frequentie]] (kHz)!! Coördinaten!! Bijzonderheden
! Identificatie!! Frequentie (kHz)!! Coördinaten!! Bijzonderheden
|-
|-
|RR||404.5||Noord 52°.00<br />Oost 4°.46||Locator landingsbaan 24, oostelijk van de hartlijn van baan 24, ten oosten van Gouda
|RR||404.5||Noord 52°.00<br />Oost 4°.46||Locator landingsbaan 24, oostelijk van de hartlijn van baan 24, ten oosten van Gouda
Regel 70: Regel 69:
! colspan="4" bgcolor=66CCFF | <span style="font-size: larger">Maastricht Aachen Airport</span>
! colspan="4" bgcolor=66CCFF | <span style="font-size: larger">Maastricht Aachen Airport</span>
|- bgcolor=66CCFF
|- bgcolor=66CCFF
! Identificatie!! [[Frequentie]] (kHz)!! Coördinaten!! Bijzonderheden
! Identificatie!! Frequentie (kHz)!! Coördinaten!! Bijzonderheden
|-
|-
|NW||373||Noord 51°.01<br />Oost 5°.52||Locator van landingsbaan 21, vlakbij Nieuwstadt
|NW||373||Noord 51°.01<br />Oost 5°.52||Locator van landingsbaan 21, vlakbij Nieuwstadt
|}
|}
<span style="font-size: smaller">'''De gegevens op deze pagina zijn niet bedoeld voor operationeel gebruik.'''</span>
<span style="font-size: smaller">'''De gegevens op deze pagina zijn niet bedoeld voor operationeel gebruik.'''</span>
== Externe links ==
* [http://www.classaxe.com/dx/ndb/reu/ NDB database]


[[Categorie:Radionavigatie]]
[[Categorie:Radionavigatie]]

Huidige versie van 13 okt 2013 om 15:23

Een bakenzender van een NDB.

Een non-directional beacon (NDB) is een radionavigatiemiddel dat wordt gebruikt bij luchtvaartnavigatie.

Het bestaat uit twee delen: bakenzenders op de grond en in het vliegtuig een automatische richtingszoeker, die ADF (Automatic Direction Finder) wordt genoemd.

De bakenzender zendt rondom (niet gericht, Engels: non-directional) een radiosignaal uit op een frequentie in het LF- of MF-bereik (200 kHz - 415 kHz). Door middel van een peilontvanger kan de positie van het radiosignaal ten opzichte van het vliegtuig worden bepaald. De wijzer van een ADF geeft de richting aan waar het baken zich ten opzichte van het vliegtuig bevindt. Door de richting naar twee verschillende bakens te bepalen weet de piloot waar hij zich bevindt. De bakens zenden een twee- of drieletterige identificatie uit in morsecode; de piloot kan horen welk baken door de ADF in het vliegtuig wordt uitgepeild. De meeste NDB's kunnen tot een afstand van 25 zeemijl met een redelijke precisie worden gepeild.

Tegenwoordig worden NDB's veel minder vaak dan vroeger gebruikt als navigatiehulpmiddel op luchtroutes. De komst van VORs en GPS heeft het gebruik van NDB's naar de achtergrond gedrongen.

Offshore-operaties[bewerken]

NDB's vinden in de offshore-industrie nog ruime toepassing. Op de Noordzee zijn vele productieplatforms uitgerust met een NDB. De NDB's dienen als bakenzenders voor de navigatie van helikopters naar de talrijke productieplatforms. Sommige van deze NDB's zijn niet 24 uur per dag in werking, maar worden ingeschakeld op verzoek van een naderende helikopter.

Non-directional beacons in Nederland[bewerken]

Het volgende overzicht bevat de NDB's die zich in Nederland bevinden. Met 'Identificatie' wordt de drieletterige code bedoeld die door elk station automatisch in morse wordt uitgezonden.

Naam Identificatie Frequentie (kHz) Coördinaten Bijzonderheden
LELYSTAD LLS 326 Noord 52°.28
Oost 5°.32
Op Lelystad Airport
ROTTERDAM ROT 350.5 Noord 51°.53
Oost 4°.33
In de Rotterdamse wijk Oud-IJsselmonde
TWENTHE TWN 335.5 Noord 52°.16
Oost 6°.52
Op Enschede Airport Twente
STAD STD 386 Noord 51°.44
Oost 4°.14
Bij Stad aan 't Haringvliet
EINDHOVEN EHN 397 Noord 51°.28
Oost 5°.23
1,4 Zeemijl noordoostelijk van Eindhoven Airport
GUL GUL 383.5 Noord 50°.48
Oost 5°.53
Bij Gulpen

Locators bij Nederlandse vliegvelden[bewerken]

Een locator is een NDB die dienst doet als navigatiehulpmiddel voor het aanvliegen van een landingsbaan. Een locator staat (vrijwel) altijd recht voor een landingsbaan opgesteld, op een afstand van maximaal 10 zeemijl van het begin van de baan. Een locator heeft een tweeletterige identificatie die in morsecode wordt uitgezonden. De reikwijdte van het signaal is zo'n 15 zeemijl.

Locators staan niet bij elk vliegveld opgesteld. Hieronder zijn de Nederlandse vliegvelden vermeld die landingsbanen met locators hebben. Met 'Identificatie' wordt de tweeletterige code bedoeld die door elk station automatisch in morse wordt uitgezonden.


Groningen Airport Eelde
Identificatie Frequentie (kHz) Coördinaten Bijzonderheden
SO 330 Noord 53°.12
Oost 6°.47
Locator landingsbaan 23, vlakbij SSlochteren
VZ 357 Noord 53°.01
Oost 6°.23
Locator landingsbaan 05, vlakbij Veenhuizen
Luchthaven Schiphol
Identificatie Frequentie (kHz) Coördinaten Bijzonderheden
OA 395 Noord 52°.28
Oost 4°.45
Locator landingsbaan 18C
NV 332 Noord 52°.09
Oost 4°.45
Locator landingsbaan 36R, wordt ook 'Nieuwkoop' genoemd
CH 388.5 Noord 52°.13
Oost 4°.33
Locator landingsbaan 06
WP 376 Noord 52°.19
Oost 5°.02
Locator landingsbaan 27, wordt ook 'Weesp' genoemd
Rotterdam Airport
Identificatie Frequentie (kHz) Coördinaten Bijzonderheden
RR 404.5 Noord 52°.00
Oost 4°.46
Locator landingsbaan 24, oostelijk van de hartlijn van baan 24, ten oosten van Gouda
PS 369 Noord 51°.51
Oost 4°.12
Locator landingsbaan 06, staat bij Zwartewaal (polder)
Maastricht Aachen Airport
Identificatie Frequentie (kHz) Coördinaten Bijzonderheden
NW 373 Noord 51°.01
Oost 5°.52
Locator van landingsbaan 21, vlakbij Nieuwstadt

De gegevens op deze pagina zijn niet bedoeld voor operationeel gebruik.

Externe links[bewerken]