Bewerken van Non-directional beacon

Uit Radiopedia
Waarschuwing: U bent niet aangemeld. Uw IP-adres zal voor iedereen zichtbaar zijn als u wijzigingen op deze pagina maakt. Wanneer u zich aanmeldt of een account aanmaakt, dan worden uw bewerkingen aan uw gebruikersnaam toegeschreven. Daarnaast zijn er andere voordelen.

Deze bewerking kan ongedaan gemaakt worden. Hieronder staat de tekst waarin de wijziging ongedaan is gemaakt. Controleer voor het publiceren of het resultaat gewenst is.

Huidige versie Uw tekst
Regel 1: Regel 1:
[[Bestand:Nkr1.jpg|thumb|200px|Een bakenzender van een NDB.]]
[[Bestand:Nkr1.jpg|thumb|200px|Een bakenzender van een NDB.]]
Een '''non-directional beacon''' ('''NDB''') is een radionavigatiemiddel dat wordt gebruikt bij [[luchtvaartnavigatie]].
Een '''non-directional beacon''' ('''NDB''') is een radionavigatiemiddel dat wordt gebruikt bij [[luchtvaartnavigatie]].
Regel 4: Regel 5:
Het bestaat uit twee delen: bakenzenders op de grond en in het vliegtuig een automatische richtingszoeker, die ADF (''Automatic Direction Finder'') wordt genoemd.
Het bestaat uit twee delen: bakenzenders op de grond en in het vliegtuig een automatische richtingszoeker, die ADF (''Automatic Direction Finder'') wordt genoemd.


De bakenzender zendt rondom (niet gericht, Engels: ''non-directional'') een radiosignaal uit op een [[frequentie]] in het [[Low Frequency|LF]]- of [[Medium Frequency|MF]]-bereik (200 kHz - 415 kHz). Door middel van een [[peilontvanger]] kan de positie van het radiosignaal ten opzichte van het vliegtuig worden bepaald. De wijzer van een ADF geeft de richting aan waar het baken zich ten opzichte van het vliegtuig bevindt. Door de richting naar twee verschillende bakens te bepalen weet de piloot waar hij zich bevindt. De bakens zenden een twee- of drieletterige identificatie uit in [[morsecode]]; de piloot kan horen welk baken door de ADF in het vliegtuig wordt uitgepeild.
De bakenzender zendt rondom (niet gericht, Engels: ''non-directional'') een radiosignaal uit op een [[frequentie]] in het [[Low Frequency|LF]]- of [[Medium Frequency|MF]]-bereik (200 kHz - 415 kHz). Door middel van een [[peilontvanger]] kan de positie van het radiosignaal ten opzichte van het vliegtuig worden bepaald. De wijzer van een ADF geeft de richting aan waar het baken zich ten opzichte van het vliegtuig bevindt. Door de richting naar twee verschillende bakens te bepalen weet de piloot waar hij zich bevindt. De bakens zenden een twee- of drieletterige identificatie uit in [[morsecode]]; de piloot kan horen welk baken door de ADF in het vliegtuig wordt uitgepeild.
De meeste NDB's kunnen tot een afstand van 25 zeemijl met een redelijke precisie worden gepeild.
De meeste NDB's kunnen tot een afstand van 25 zeemijl met een redelijke precisie worden gepeild.


Tegenwoordig worden NDB's veel minder vaak dan vroeger gebruikt als navigatiehulpmiddel op luchtroutes. De komst van [[VHF Omnidirectional Range station|VORs]] en [[Global Positioning System|GPS]] heeft het gebruik van NDB's naar de achtergrond gedrongen.
Tegenwoordig worden NDB's veel minder vaak dan vroeger gebruikt als navigatiehulpmiddel op luchtroutes. De komst van [[VHF Omnidirectional Range station|VOR]]s en [[Global Positioning System|GPS]] heeft het gebruik van NDB's naar de achtergrond gedrongen.


== Offshore-operaties ==
==Offshore-operaties==
NDB's vinden in de offshore-industrie nog ruime toepassing. Op de Noordzee zijn vele productieplatforms uitgerust met een NDB. De NDB's dienen als bakenzenders voor de navigatie van helikopters naar de talrijke productieplatforms. Sommige van deze NDB's zijn niet 24 uur per dag in werking, maar worden ingeschakeld op verzoek van een naderende helikopter.
NDB's vinden in de offshore-industrie nog ruime toepassing. Op de Noordzee zijn vele productieplatforms uitgerust met een NDB. De NDB's dienen als bakenzenders voor de navigatie van helikopters naar de talrijke productieplatforms. Sommige van deze NDB's zijn niet 24 uur per dag in werking, maar worden ingeschakeld op verzoek van een naderende helikopter.


== Non-directional beacons in Nederland ==
==Non-directional beacons in Nederland==
Het volgende overzicht bevat de NDB's die zich in Nederland bevinden. Met 'Identificatie' wordt de drieletterige code bedoeld die door elk station automatisch in [[morse]] wordt uitgezonden.
Het volgende overzicht bevat de NDB's die zich in Nederland bevinden. Met 'Identificatie' wordt de drieletterige code bedoeld die door elk station automatisch in [[morse]] wordt uitgezonden.


Regel 32: Regel 33:
|}
|}


== Locators bij Nederlandse vliegvelden ==
==Locators bij Nederlandse vliegvelden==
Een '''locator''' is een NDB die dienst doet als navigatiehulpmiddel voor het aanvliegen van een landingsbaan. Een locator staat (vrijwel) altijd recht voor een landingsbaan opgesteld, op een afstand van maximaal 10 zeemijl van het begin van de baan. Een locator heeft een tweeletterige identificatie die in morsecode wordt uitgezonden. De reikwijdte van het signaal is zo'n 15 zeemijl.
Een '''locator''' is een NDB die dienst doet als navigatiehulpmiddel voor het aanvliegen van een landingsbaan. Een locator staat (vrijwel) altijd recht voor een landingsbaan opgesteld, op een afstand van maximaal 10 zeemijl van het begin van de baan. Een locator heeft een tweeletterige identificatie die in morsecode wordt uitgezonden. De reikwijdte van het signaal is zo'n 15 zeemijl.


Regel 74: Regel 75:
|}
|}
<span style="font-size: smaller">'''De gegevens op deze pagina zijn niet bedoeld voor operationeel gebruik.'''</span>
<span style="font-size: smaller">'''De gegevens op deze pagina zijn niet bedoeld voor operationeel gebruik.'''</span>
== Externe links ==
* [http://www.classaxe.com/dx/ndb/reu/ NDB database]


[[Categorie:Radionavigatie]]
[[Categorie:Radionavigatie]]
Let op: alle bijdragen aan Radiopedia worden geacht te zijn vrijgegeven onder de Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen (zie Radiopedia:Auteursrechten voor details). Als u niet wilt dat uw tekst door anderen naar believen bewerkt en verspreid kan worden, kies dan niet voor "Pagina opslaan".
Hierbij belooft u ons tevens dat u deze tekst zelf hebt geschreven of overgenomen uit een vrije, openbare bron.
Gebruik geen materiaal dat beschermd wordt door auteursrecht, tenzij u daarvoor toestemming hebt!

To protect the wiki against automated edit spam, we kindly ask you to solve the following hCaptcha:

Annuleren Hulp bij bewerken (opent in een nieuw venster)