VPRO

Uit Radiopedia
Versie door MeerderBot (overleg | bijdragen) op 13 okt 2013 om 17:28 (Robot: cosmetische wijzigingen)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
VPRO
VPRO.svg
Volledige naam Omroepvereniging VPRO
Opgericht 29 mei 1926
Voorzitter Robbert Dijkgraaf
Adres Sumatralaan 49
1217 GP Hilversum
Land Nederland

Omroepvereniging VPRO is een Nederlandse publieke omroeporganisatie. De VPRO werd opgericht in 1926 en zetelt in Hilversum.

Vrijzinnig[bewerken]

Nicolette Bruining

Op 29 mei 1926 werd de Vrijzinnig Protestantse Radio Omroep, afgekort V.P.R.O. opgericht. De omroep had het vooral in de beginjaren moeilijk. De VPRO was van de oorspronkelijke omroepen in de beginperiode als laatste opgericht, en kreeg niet veel zendtijd kreeg en regelmatig moest de omroep van zender wisselen. Pas na het zendtijdbesluit van 1930 kreeg de VPRO een vaste plaats in het Hilversums bestel. Tot in de jaren zestig werden vooral kerkdiensten en cultuurprogramma's door de omroep uitgezonden. Grote namen in de beginjaren waren Nicolette Bruining, die dertig jaar voorzitter was, en Everhard Spelberg.

Aan het einde van de jaren zestig vond echter een cultuuromslag plaats die resulteerde in een 'paleisrevolutie': een nieuwe generatie programmamakers wist op de ledenvergadering een statutenwijziging te bewerkstelligen, die tot gevolg had dat bij de VPRO voortaan niet meer de dominees aan het roer stonden, maar vertegenwoordigers van de flowerpowergeneratie. De omroep maakte vervolgens naam als brenger van baanbrekende, vernieuwende, en op een heel eigen wijze, vrijzinnige programma's. De naam V.P.R.O. werd gewijzigd in VPRO om aan te geven dat de oorspronkelijke betekenis van de letters definitief was losgelaten. De statutaire naam is thans Omroepvereniging VPRO.

Missie[bewerken]

De huidige uitgangspunten van de VPRO zijn verwoord in de volgende missie:

De VPRO is een publieke omroep waarbinnen creativiteit, wereldburgerschap, innovatie en eigenzinnigheid leidraad zijn, met het publiek als uitgangspunt. Voor dat publiek, de creatieve klasse, wil de VPRO een knooppunt zijn van vakmanschap en expertise, betrokkenheid en passie. De VPRO wil een innoverende en initiatiefrijke partij zijn in het maatschappelijk debat en toonaangevende, verdiepende, crossmediale inhoud bieden en doet dat in samenwerking met nationale en internationale partners. Daarbij is de VPRO initiator, producent, platform en gespreksleider en inhoudelijk verbonden met al diegenen die waarde hechten aan wereldburgerschap, creativiteit en kwaliteit.[1]

Externe link[bewerken]

Referenties[bewerken]

  1. Missie van de VPRO, Omroepvereniging VPRO, http://www.vpro.nl/overdevpro/14049645/missie, geraadpleegd op 5 mei 2012